Dayna Kurtz

(USA)
zaterdag 11 maart – Tiliander aula eerste verdieping – aanvang 20.30u – kassa/zaal open 19.30u – entree 20 euro – 100=VOL=OP! – organisatie: Groeten Uit Oisterwijk (GUO)

We schrijven 2003. ‘Love Gets in the Way’, zingt een onbekende Amerikaanse singer-songwriter in tv-programma Barend & Van Dorp. Dayna Kurtz is de naam. Haar  (slide)gitaar imponeert. Haar stem is krachtig, intens, kleurt donker, soms bijtend tot hartverscheurend en grijpt je bij de strot. Haar song komt van ‘Postcards from Downtown’, haar eerste in Nederland uitkomende album. De track wordt een Top 10 hit, de cd de hemel in geprezen, Dayna Kurtz een rijzende americana-ster. Langs komen vergelijkingen: Nina Simone, Marianne Faithfull, Jeff Buckley. Maar hoe meer fans des te overbodiger vergelijkingen. Dayna Kurtz is Dayna Kurtz.

11-03-17 Dayna Kurtz 1

Als ze een paar cd’s verder bevestigt met ‘Another Black Feather’ doet ze in haar cd-promo-toer in Nederland Paradiso Amsterdam, Tivoli Utrecht, Het Paard Den Haag, Het Patronaat Haarlem en ….. GUO Oisterwijk aan. De kleinschaligheid ontgroeid geniet ze niet minder van de huiskameruitstraling, de relaxt Brabantse sfeer, het stijf uitverkochte zaaltje, de 125 intens luisterende bezoekers die hutje mutje zitten en welhaast bij haar en elkaar op schoot kruipen. Ze zingt van New Orleans waar even daarvoor ‘Katrina’ onstuimig huishield. Bijna twee uur lang geeft ze alles en meer. Ook bij GUO slaat Dayna Kurtz in als een bom.

Sindsdien staat ze 10 jaar van intensief toeren en een handvol cd’s verder. Haar wortels in New Jersey, lang verblijf in New York City, nu pendelend tussen houten cabin aan een rivieroever in Vermont en huis aan een rivieroever in New Orleans. Als songwriter is ze schatplichtig aan Nashville, ‘three chords and the truth’, Tin Pan Alley, maar ook New Orleans. Zelf duidt ze haar geen blad voor de mond stijl met ‘outlaw’. In eigen land staat dat commercieel succes in de weg. De Amerikaanse staat in Europa vaker op podia dan in de VS.
James Reed (Boston Globe): “There’s no logical reason why Dayna Kurtz is not a full blown star. Her ingrained knowledge of so many (mostly) American musical forms has lead to a varied recording history that doesn’t feel hackneyed or overly reverent to its sources. As a result, she’s very nearly her own genre.”
Laatste wapenfeit uit de studio: ‘Rise and Fall , 2015. De ‘classic touch’ geeft je een gevoel van herkenning. Hoorde je ze al niet op een oude soulplaat, in een nostalgische film? Passen ze bij een persoonlijke herinnering zonder dat je weet waarom? De schijf roept associaties op met al haar voorgaande albums, hoe divers die ook zijn. Soul en R&B van haar twee ‘Secret Canon’ albums, schaduwcabaret van ‘Beautiful Yesterday’, country got soul van ‘American Standard’, poëzie, verhalende songs en innerlijke dialogen van ‘Postcards from Downtown’ en ‘Another Black Feather’.

Dayna zelf: “This album is the most like ‘ Postcards from Downtown’ in that it covers such a long span of collected original material. I was busy putting out records of obscure cover songs, (the ‘Secret Canon’ series). And even ‘American Standard’, though more than half original, was a sort of concept album – songs that didn’t work as country or rockabilly got shelved. As a result, ‘Rise and Fall’ covers these last few years of my life and they were pretty heavy years. My father died, my marriage ended, I moved to New Orleans. I had a couple years of wild oat-sowing and then found a grand new love. There’s been a lot to think about, to write about.”

Het brengt haar in onvolprezen VPRO tv-programma ‘Vrije Geluiden’. En op Festival ‘Roots in het Park’. De Volkskrant: “Het mooiste optreden komt van de Amerikaanse singer-songwriter Dayna Kurtz. Haar stem is zwaar en een tikje duister, soms hard en gemeen. Spaarzaam begeleid door haar eigen akoestische gitaar en de schelle Telecaster van sidekick Robert Mache weet Kurtz van haar soulslijper ‘It’s How You Hold Me’ een regelrechte tearjerker te maken. Weergaloos.”

Dringend tijd voor een weerzien bij GUO. Maar waar GUO haar graag kleinschalig op haar podium zou zien schitteren, rees haar ster GUO nog verder voorbij. Ze toerde met Richard Thompson, Elvis Costello, Richie Havens, the Blind Boys of Alabama, Dr. John, BB King, Rufus Wainwright en Mavis Staples, nam een duet op met Norah Jones die evenals Bonnie Raitt haar muziek bewondert. GUO kan geïnteresseerd zijn in Dayna Kurtz, maar hoe geïnteresseerd is Dayna Kurtz nog in GUO? Maar Dayna komt haar ding doen, al dan niet solo. Omdat ze geniet van een relaxte sfeer, huiskameruitstraling, intens luisterpubliek, hutje mutje, op elkaars schoot. Weer zal ze zich bijna twee uur geven, met imposant (slide)gitaarspel, krachtige, intense stem die je bij de strot grijpt, donker kleurend, soms bijtend tot hartverscheurend. Ook nu zal ze inslaan als een bom. Dayna Kurtz is Dayna Kurtz gebleven.

Dayna Kurtz in beeld & geluid? Check