Remy van Kesteren

Remy van Kesteren (NL/harp)
Zondagmiddag 19 november – Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord Oisterwijk – aanvang 15.00u – kassa  open 14.00u – zaal open 14.45u – entree 20 euro – organisatie: Groeten Uit Oisterwijk (GUO)

Remy van Kesteren

Een harptalent van wereldformaat en één van de avontuurlijkste harpisten anno 2000-nu. Dat is, in a nutshell, Remy van Kesteren. Allesbehalve voldoet hij aan het prototype van de langharige, delicaat tokkelende nimf. Allerminst voelt hij zich geremd door de heersende mores over instrument en bijpassend repertoire. Met zijn creatieve geest kleurt hij maar wat gretig  buiten de lijntjes.

Zelf schrijft de twintiger de credits voor zijn pijlsnel rijzende ster toe aan Erika Waardenburg, hofleverancier van de internationaal goed boerende harpscene uit Nederland. Maar het was mysterieus getokkel vanuit een open raam dat de vijfjarige Remy van de schommel lokte. Anderhalve turf hoog stapte hij als tienjarige inderdaad de klas van Waardenburg in het Utrechts conservatorium binnen. In 2010 zwaaide hij er af met de hoogste lof. Daarvoor al had hij twee succesvolle edities van zijn eigen Dutch Harp Festival in Utrecht achter de kiezen. Ondertussen maakte hij er het lustrum vol.

Zijn vervolgstudie genoot hij bij de beroemde Isabelle Moretti aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris. Zijn masterbul ‘summa cum laude’ kon hij in 2012 ophalen aan het conservatorium van Amsterdam. Dirigent Jaap van Zweden van Dallas Symphony Orchestra kwalificeert Remy van Kesteren als ‘both musically as well as technically an exceptional musician’. Nog geen 30 sleepte hij dan ook al een zilvervloot aan prijzen in de wacht. To name a few:

Hij was laureaat op internationale harpconcoursen in Moskou (2008) en Israël (2009) en Young Artist in Residence bij de Muziekzomer van het Nederlands Jeugdorkest (2011). In 2012 trok hij door eigen land als laureaat van Dutch Classical Talent, een stimuleringsproject van het Koninklijk Concertgebouworkest, Radio 4 en anderen. Hij won in 2013 USA International Harp Competition, ’s werelds grootste harpcompetitie. Vorig jaar ontving hij de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding van het Ministerie van OC&W voor klassieke musici.

Tijdens zijn toers met Night of the Proms door BeNeLux en Duitsland bereikte hij in 2012 een half miljoen concertbezoekers. Te midden van spraakmakende popartiesten kreeg hij als enig klassiek solist de zalen muisstil en aan zijn voeten met onder andere ‘Die Moldau’ van Smetana. Een samenwerking met  choreograaf Hans van Manen volgde in 2014. Op uitnodiging van het Concertgebouw trok hij in 2015/2016 als onderdeel van de internationale Rising Stars langs gerenommeerde zalen in Europa. Hiervoor arrangeerde hij Frederico Mompou’s ‘Musica Callada’ voor zichzelf in combinatie met trompettist Eric Vloeimans.

Zijn eerste solo-cd uit 2012 doopte hij simpelweg ‘Remy’, waarop werken van Smetana, Holliger, Bach, Sjostakovitsj en Renié. Voor zijn tweede, ‘Memento’ uit 2014, koos hij voor muziek uit Spanje en Brazilië en liet hij Martin Fondse werk componeren dat hier op aansloot. Op zijn derde, ‘Tomorrow Eyes’ uit 2016,  prijken vooral eigen composities die hun oorsprong vonden tijdens een taxirit met een Afghaanse chauffeur in Londen, zijn verblijf bij een hospita in Japan, op jamsessies, in files en in de wachtkamer van zijn tandarts.

Met zijn authentieke, vrije muziek kleurt hij op ‘Tomorrow Eyes’ waanzinnig creatief buiten de lijntjes op zijn statig klassieke en mobiel hippe deltaharp, met saxofoons, toetsen, drums en bas. Medio 2016 lanceerde hij de cd in de Amsterdamse poptempel Paradiso. Sindsdien trekt hij langs festivals, popzalen en theaters, zowel solo als met robuuste band. Bij zijn optreden in de Concertzaal in Tilburg op 16 februari 2017 recenseerde  GUO Muziekmagazine:

“(…) Gelijk een volleerd artiest van de Tilburgse Rockacademie beulend op zijn leadgitaar geselt, teistert, beukt, ramt en katapulteert hij zijn ‘tere engeleninstrument’ met regelmaat nieuwe dimensies tegemoet. Om dan weer te verstillen in contrasterend sereen, rustgevend, welhaast meditatief voortkabbelend gepluk en getokkel (…)

(…) vederlicht sprankelende tot genadeloos ruw raspende harpklanken (…)

(…) Zo ontspint zich ‘Tomorrow Eyes’ tot een apotheose waarin hippe Remy niet alleen zijn deltaharp van Britse makelij maar evenzeer zijn klassieke neef tot vet cool sexy instrument promoveert. Zeker met de ogen dicht gaat mijn voorkeur overigens naar de warme sound van de statig-statische klassieke harp met houten frame in plaats van het blikkeriger geluid van de handzamere, blitsere deltaharp waar Remy zelf letterlijk en figuurlijk mee wegloopt. Maar in onbegrensde zoektochten willen room to move en uitstraling ook wat (…)

(…) Als grensverleggend harpist scheert Remy van Kesteren de hoogste toppen (…).”

Met welk programma de harpist naar GUO in Oisterwijk afzakt, houdt hij zelfs voor zichzelf spannend. Zelf zegt hij graag het toeval van het moment toe te laten. In elk geval ontvouwt hij bij elk concert een nieuwe wereld waarin grenzen er zijn om te slechten, zowel muzikaal als anderszins. Zoals dat ‘het prototype van de ware avonturier’ betaamt.

Maaltijden en overnachting
–    Lunch voorafgaand aan middagconcert?
–    Diner na middagconcert?
–    Overnachting na afloop, met ontbijt op maandagochtend?
Reserveer hiervoor telefonisch bij Hotel-Restaurant Boschoord op nummer 013 – 5231600. Vermeld dat u GUO-bezoeker bent. Voor u gelden speciale GUO-tarieven! Check ‘eten en slapen in Boschoord’ in menubalk.

Digitale ticketreservering GUO-concerten en -workshops?
Check https://www.veiligreserveren.nl/ticketshop/?org=GUO582396.
Check ‘tickets’ in menubalk.
GUO rekent 0 (= NUL) euro toeslag bij ticketreservering!
Ook parkeren bij GUO-concertlocatie Boschoord is gratis!

Remy van Kesteren in beeld & geluid?