Sarah McQuaid

Sarah McQuaid (Eire/USA)
Zondag 25 februari – Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord Oisterwijk – aanvang middagconcert 15.00u – kassa  open 14.00u – zaal open 14.45u – aanvang avondworkshop ‘open tuning DADGAD gitaar’ 20.00u (tot 21.30u) – eenheidsentree concert + workshop 20 euro – organisatie: Groeten Uit Oisterwijk (GUO)

Sarah_McQuaidjpg

Sarah McQuaid bezit zowel een Iers als Amerikaans paspoort. Geboren in Spanje en getogen in Chicago leert ze piano en gitaar van haar moeder. Op bezoek bij oma in Indiana treft ze haar neef, singer-songwriter Gamble Rogers, die haar inspireert met songs en stories. Vanaf haar twaalfde toert ze met een kinderkoor door de VS en Canada. Op haar achttiende trekt ze naar Frankrijk om filosofie te studeren in Straatsburg. Als muziekjournalist belandt ze in Ierland, totdat ze besluit zich volledig te wijden aan een leven als singer-songwriter. Sinds 2007 resideert ze in zuidwestelijk Engels-Keltisch Cornwall.
Die topografisch gemixte route weerspiegelt zich in de variatie aan muzikale bronnen waaruit Sarah McQuaid put. Met haar warme, licht hese alt en uitmuntend gitaarspel in open DADGAD tuning brengt ze eigen en andermans werk en gearrangeerde traditionals. Soms grijpt ze terug naar een eigentijdse cover (‘The First Time Ever I Saw Your Face’ van Ewan MacColl, ‘Solid Air’ van John Martyn), een Spaans kinderlied uit haar jeugd, bluegrass uit de Appalachen, vaudeville of Cubaanse jazz uit 1930, een Britse canon uit de 17de, luitwerk uit de 16de, of Occitaans werk uit de 13de eeuw.
Afgezien van cd’s met anderen is ze toe aan haar vijfde solo-cd die haar tijdens haar Europese promotoer opnieuw naar Oisterwijk brengt. Waar ze op haar eerste twee (‘When Two Lovers Meet’ uit 1997 met re-release in 2007 en ‘I Won’t Go Home Til’ Morning’ uit 2008, samen als dubbelalbum gerereleased in 2010) dicht bij de Iers-Keltische en old american Appalachian folktraditie blijft, integreert ze daarna technische snufjes als het haar werk verrijkt, zoals een loopsampler die haar tot samenzang met haarzelf brengt. Voorbeeld hiervan is ‘In Derby Cathedral’ op derde solo-cd ‘The Plum Tree And The Rose’ uit 2012, een hoogstandje dat ze ook live uitvoert met dank aan haar eigen geluidtechnicus.
Opvolger ‘Walking Into White’ uit 2015 is een persoonlijk, emotioneel geladen solo-album. Haar songs zijn avontuurlijk en intens met een diepgang waarvoor ze zich onder andere laat inspireren door kinderboeken. Voor de opnames reist ze van county Cornwall in Zuid-West Engeland naar stadje Cornwall bij New York in de VS. Niet vertrouwd met folky singer-songwriters gebruiken coproducers Jeremy Backofen en Adam Pierce (tevens haar neef) onorthodoxe opnametechnieken die de verfrissende uitwerking des te meer versterken.
Uit enkele persrecensies:
“A work that grows with each listen“ (The Musician – UK).
“A courageous album that includes a potential pophit” (Folker – Duitsland).
“Sending out a trembling resonance, this is a collection of songs that feel their way into your being” (Folkwords – UK).

Een performance van Sarah McQuaid is van nature ingetogen, verstild, stemmig, sfeervol en subtiel. We zijn hier nou toch, we hoeven nergens heen, we nemen de tijd en dat doen we goed. “Muziek met diepgang, voor de verfijnde liefhebber het neusje van de zalm”, volgens recensent Johan Schoenmakers op Alt Country Forum. In haar muzikale wereld is alles in balans en harmonie. Haar perfectionisme draagt er toe bij dat haar cd-productie kwantitatief beperkt, maar kwalitatief hoogstaand is. Zoiets als slowfood in muziek, als tegenhanger van de take away all you can eat Big Macs.
Live is Sarah McQuaid een hartelijke singer-songwriter die een warme interactie onderhoudt met haar publiek. In 2013 opent ze de drietraps Ladies sing-song Night bij GUO. Illustratief is het enthousiasme waarmee ze reageert op de twee andere dames van dienst: de Nederlands-Amerikaanse Mattanja Joy Bradley en de Australische Toby Beard. Op haar knieën in het gangpad maakt ze foto’s van hun optredens. In 2016 keert ze terug op ons GUO-podium voor een full solo-concert. En nu dus, twee jaar later, voor de derde keer, ter promotie van haar nieuwe, vijfde solo-cd op het Europese continent.
Ondertussen pakt ze ook de ‘Lifetime Achievement Award’ voor gitaar mee, toegekend en uitgereikt tijdens de twintigste editie van het ‘Ards Guitar Festival’ begin april 2017. Na illustere voorgangers als Davey Graham, John Martyn, Arty McGlinn, Martin Simpson en Martin Carthy, is Sarah McQuaid de eerste vrouw die deze prestigieuze gitaarprijs in ontvangst mag nemen.

In de kleinschalige sfeer van GUO waar artiesten en bezoekers nog op elkaars schoot kruipen kunt u voor de derde keer luistergenieten van deze folky singer-songwriter die de wereld verdient. Drie-eenheid GUO, Sarah McQuaid en u: alsof we voor elkaar gemaakt zijn.

Workshop
Na het middagconcert geeft Sarah McQuaid in de avondworkshop (van 20 tot 21.30u) een introductie in het open tuning DADGAD gitaarspel dat vele folky singer-songwriters zich hebben eigengemaakt. Sarah wordt door hen erkend als een autoriteit in deze specifieke zetting, in april 2017 onderstreept door de ‘Lifetime Achievement Award’ tijdens het twintigste ‘Ards Guitar Festival’. Ze is niet alleen ervaren als optredend solo-artiest, maar tevens als workshopdocent die een succesvol open DADGAD tuning gitaarboek op haar naam heeft met een opvolger op de rol.

Dagblad The Irish Times over haar ‘Irish DADGAD Guitar Book’:
“A godsend to aspiring traditional guitarists.”

Sarah McQuaid nodigt alle bezoekers van het middagconcert van harte uit om bij haar workshop aanwezig te zijn als belangstellend toehoorder of (nog beter!) als actief deelnemer. Toegang tot de avondworkshop is bij het middagconcert inbegrepen. Toehoorders en deelnemers aan de avondworkshop die het middagconcert niet bezoeken betalen 20 euro voor de workshop. Voor deelname aan deze workshop ‘open DADGAD tuning gitaar’ volstaat het als deelnemers een algemeen aanvangsniveau op akoestische gitaar zijn ontstegen (zogenaamd ‘begonnersniveau’). Deelnemende muzikanten gelieve hun eigen akoestische gitaar mee te brengen.

Maaltijden en overnachting
–    Lunch voorafgaand aan middagconcert?
–    Diner tussen middagconcert en avondworkshop?
–    Overnachting na avondworkshop, met ontbijt op maandagochtend?
Reserveer hiervoor telefonisch bij Hotel-Restaurant Boschoord op nummer 013 – 5231600. Vermeld dat u GUO-bezoeker bent. Voor u gelden speciale GUO-tarieven! Check ‘eten en slapen in Boschoord’ in menubalk.

Digitale ticketreservering GUO-concerten en -workshops?
Check https://www.veiligreserveren.nl/ticketshop/?org=GUO582396.
Check ‘tickets’ in menubalk.
GUO rekent 0 (= NUL!) euro toeslag bij ticketreservering!
Ook parkeren bij GUO-concertlocatie Boschoord is gratis!
Sarah McQuaid in beeld & geluid?