Tamala

Tamala (Senegal/België/NL)
Zondagmiddag 9 december – Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord Oisterwijk – aanvang 15.00u – kassa  open 14.00u – zaal open 14.45u – entree 20 euro – organisatie: Groeten Uit Oisterwijk (GUO)

09-12-18 Tamala 01

Tamala betekent ‘Reizigers’ en dat is precies wat de Vlaamse maestro Wouter Vandenabeele en de Senegalese griots Bao Sissoko en Mola Sylla zijn: drie nieuwsgierige pendelaars die zich met authentieke instrumenten en vocalen virtuoos bewegen tussen Noord en Zuid, traditie en vernieuwing, kracht en finesse, droom en daad. Een vers trio gelouterde topmuzikanten hors categorie dat met open geest het onbekende frank en vrij tegemoet treedt en elkaars talenten erkent en versterkt. Hun avontuurlijke expedities balanceren als vanzelfsprekend tussen verbinding, vernieuwing en verwondering, resulterend in intense muziek uit het hart.

Behalve muzikale alchemie zonder grenzen delen hun ontmoetingen universele menselijke waarden: als ‘Les Ambassadeurs de Ceppe’ ondersteunt het trio, en via hen ons GUO-podium, een onderwijsproject in Senegal. De eerste concerten smaakten naar meer, ‘VPRO’s Vrije Geluiden’ registreerde het trio voor haar onvolprezen tv-programma en de internationale vakpers liet zich lovend uit over de gelijknamige debuut-cd waarmee Tamala zich in 2017 lanceerde. Tekenend is de recensie van Dani Heyvaert in ‘Rootstime’:
“Ik heb deze cd elfendertig keer beluisterd en ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat we hier met een regelrechte parel te maken hebben. Ik maakte al geregeld mee dat een plaat waar ik nogal wild van was na een paar maanden haar tijd gehad bleek te hebben. Deze mooi niet dus en daar kan ik alleen maar erg blij om zijn (…)

(…) We hebben hier te maken met drie meesters in hun vak die elkaar vinden en tot ongekende hoogten tillen. Deze muzikanten zijn kennelijk wars van enige commerciële ingesteldheid en hebben alle drie een verhaal te vertellen. Daarmee kom je tot dit soort integere, sublieme plaat (…)

(…) Dat belangrijke thema’s als de natuur waar we al te laks mee omgaan (‘Salubrité’) en de band tussen moeder en kind (‘Kure Ndey’) daarbij aan bod komen, wekt niet de minste verbazing: dat zijn alles overstijgende zaken die door muzikanten van dit gehalte makkelijk vorm gegeven kunnen worden in liederen waarin teksten en muziek elkaar vlekkeloos treffen. Als je te maken hebt met twee Senegalezen van griot-komaf, dan tellen ook de voorvaderlijke verhalen mee en dat wordt hier geïllustreerd in ‘Nder’ of ‘Zanzibar’ (…)

(…) Samengeteld: indrukwekkend muzikaal vakmanschap, gekoppeld aan open geesten en respect voor Mens en Natuur. Een slotsom die aangeeft dat onze wereld nog niet helemaal verloren is.”

De paden van Wouter Vandenabeele en GUO kruisten elkaar meer dan eens. Gun hem een podium en hij omringt zich met het crème de la crème uit de jazz-, wereld-, chanson- en klassieke muziek. Na enkele GUO-concerten in folkband Ambrozijn, bracht hij eind 2012 op GUO’s thema-avond ‘Vlaanderen Boven’ met een select elftal een frivole folkcocktail op smaak: solistische improvisaties, ontaardend in een tutti finale. Eind 2014 presenteerde hij bij GUO de zevende cd van zijn wereldbigband Olla Vogala. In 2015/2016 begeleidde hij met muziekvrienden GUO-balfolk-avonden, terwijl hij in 2016 de slotdag van GUO-festival Paasfolk opende met zijn Gentse Folk Viool Project Plus (GFVP+).

Wouter Vandenabeele drukte zijn stempel op tientallen cd’s en maakte bij tig bezettingen en gelegenheden naam als violist, componist, arrangeur, artistiek leider, dirigent en docent. Voor de Olympische Spelen in 2004 in Athene leidde hij het Hadzidakis-project met onder andere de zangers van Madredeus. In 2005 schreef hij muziek voor de nationale feestdag en verzorgde de muzikale opening van  De Handelsbeurs in Gent. Hij speelde op Europese festivals waaronder Womex, in het National Theatre in Londen en met internationale coryfeeën uit de wereldmuziek.

Hij trok met lokale muzikanten onder wie griot/peulviolist Issa Sow door Afrika, was drijvende kracht achter Marokkaans-Vlaams project ‘Brared Ataï’ en het Zuid-Afrikaanse ‘Zuiderwind’, dompelde zich onder  in soloprojecten (‘Chansons sans Paroles’) om met Turkse duduk-speler Ertan Tekin op te duiken in oriëntaalse dwarsverbanden (‘Chansons pour la Fin d’un Jour’) en met Marc Hauman in een herdenkingsproject rond WOI.

Bao Sissoko en Mola Sylla zijn telgen uit families van griots in Senegal. Bao Sissoko is een autoriteit op de kora, Afrikaanse harp, die hij evengoed fijn en breekbaar als ruw en energiek bespeelt. Hij werkte  samen met Malick Pathe Sow, Baaba Maal, Abou Thiam, Mamy Kanoute, Zap Mama, Vaya Con Dios en Sioen toen hij Wouter Vandenabeele ontmoette in project ‘La Musique d’Issa Sow’. Als duo klikken ze wonderbaarlijk in een instrumentale opbouw van spanning in tradities en improvisaties tussen Noord en Zuid.

Die dialoog stuwt Molla Sylla met zijn krachtige en diepe vocale timbres tot duizelingwekkend niveau. Residerend in Amsterdam werkt de zanger/multi-instrumentalist (waaronder xalam) graag samen in cross-overs waaronder een jazzproject met Ernst Reijseger en Herman Fraanje. Hij is oprichter van het eclectische orkest Senemali en van VeDaki die Senegalese, Russische en Indiase muziek samenbrengt.

Maaltijden en overnachting
–    Lunch voorafgaand aan middagconcert?
–    Diner na middagconcert?
–    Overnachting met ontbijt?
Reserveer hiervoor telefonisch bij Hotel-Restaurant Boschoord op nummer 013 – 5231600.

Digitale ticketreservering?
Check https://www.veiligreserveren.nl/ticketshop/?org=GUO582396.
Check ‘tickets’ in menubalk.
GUO rekent 0 (= NUL!) euro toeslag bij ticketreservering!
Ook parkeren bij GUO-concertlocatie Boschoord is gratis!

Tamala in beeld & geluid? Check: